
Article 

 

 

 

Studia Historiae Ecclesiasticae https://doi.org/10.25159/2412-4265/12718 
https://unisapressjournals.co.za/index.php/SHE/index ISSN 2412-4265 (Online), ISSN 1017-0499 (Print) 

Volume 49 | Number 2 | 2023 | #12718 | 15 pages © The Author(s) 2023 

 

Published by the Church History Society of Southern Africa and Unisa Press. This is an Open Access 

article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International 

License (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ 

The Battle of the Airwaves: The Role of Radio in 
Mission and Colonialism/Apartheid 

Eugene Andre Fortein 

https://orcid.org/0000-0002-5592-5145 

University of the Free State 

ForteinEA@ufs.ac.za 

Abstract 

Defining technology according to Aristotle’s idea of “techne” refers to both a 

practical skill and the systematic knowledge or experience that underlies it. 

Technology can be described as a means to achieve specific objectives. This 

article will investigate the role of the radio during the missionary era and the 

accompanying colonial project. Firstly, the study will consider the genesis of 

radio broadcasting and its relation to the church and its mission. Furthermore, 

the study will focus on the ambiguous relationship between the radio during the 

colonial and apartheid periods in Southern Africa. The article presupposes that 

the World Council of Churches enabled the African National Congress to 

operate radio freedom through its Programme to Combat Racism and Special 

Fund. The article concludes with an overview of how radio served as a tool of 

social control during apartheid by briefly discussing the battle of the airwaves 

between Radio Republic South Africa and Radio Freedom. 

Keywords: radio; mission; colonialism 

Introduction 

This study investigates the role of radio broadcasting in evangelisation during the 

missionary era and colonialism and apartheid. Firstly, the emergence of Christian radio 

broadcasting and its history of development in Africa will be discussed. Secondly, the 

study engages how the interplay (battle) between religion (Christianity) and politics 

underpinned the ambiguous use of radio during apartheid. We place particular focus on 

South Africa’s first apartheid-controlled radio station, Radio Republic of South Africa, 

the World Council of Churches programme to combat racism and radio freedom, and 

the African National Congress’s (hereafter ANC) Radio Freedom. 

The question of the 21st century that remains uppermost is: Who controls information, 

and who owns knowledge? Knowledge is a popular commodity. Within globalisation, 

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
https://orcid.org/0000-0002-5592-5145
mailto:ForteinEA@ufs.ac.za


Fortein 

2 

technology is not ruled by neutral ethics but is consumed by economics (Clay 2004, 

153). This situation offers both positive results and dangerous problems. Complex 

technology decisions cannot be the sole responsibility of private companies; they also 

demand social responsibility from Christians.  

The emergence of radio broadcasting has a Christian tinge to it. The first voice 

transmission took place on Christmas Eve, 1906, when a Canadian innovator, Reginald 

Aubrey Fessenden, broadcast a Christmas message to ships off the east coast of the 

United States (Lausanne Movement 1989, 3). Until then, Morse code was the traditional 

method of transmitting messages. Fessenden entertained the crews with a violin solo 

composed by Gounod, namely “O Holy Night.” He then read a passage from the Gospel 

of Luke and continued with more music (Lausanne Movement 1989). The Pittsburg 

radio station in the United States, KDKA, was the first to air a religious programme on 

January 2, 1921, namely a church service from the Calvary Episcopal Church (The 

Daytona Beach Journal 2019). The British Broadcasting Corporation (BBC) has 

broadcast Christian programmes since it first aired in 1923. The Protestant-backed 

Dutch Christian Radio Association (NCRV) in the Netherlands was the first 

international Christian radio to air in 1924 (Van der Haak and Van Snippenburg 2021, 

209). 

History of Radio and Mission 

The Acts of the Apostles describe how missionaries have personally shared and carried 

the gospel to various territories. This required long and dangerous journeys to lands 

believed to be saved. In contrast, 20th-century missionaries had the advantage of 

technological innovations such as radio to support missionary activities. Radios were 

inexpensive compared to a television set or other major media instruments and reached 

a wider audience. Churches and mission societies discovered and harnessed the 

enormous capacity of radio broadcasting long before any government. Since its 

founding in 1885, the Covenant Church Chicago has been dedicated to spreading the 

gospel worldwide (Larsen 2019, 125). In 1886, the Covenant Church began its world 

missions from Russia and China to Taiwan and Thailand. Missions began in Latin 

America after World War II. Clarence Jones and Covenant Church member Reuben 

Larsen started one of Ecuador’s first missionary radio stations on Christmas Day 1931 

with a tiny 250-watt transmitter (Macharg 1994). This groundbreaking endeavour 

eventually led to Radio HCJB (Heralding Christ Jesus’ Blessing). This enabled the 

Chicago Church to witness throughout Latin America. 

The Roman Catholic Church also entered the radio scene in 1931 with Vatican Radio, 

broadcasting from Rome (Palo 2008). By the end of World War II, the Catholic Church 

was leading the Protestants in shortwave broadcasting. This is mainly due to the launch 

of UNDA (Latin for wave) in 1928. UNDA was the Catholic International Association 

for radio and television based in Switzerland (Arnaldo 1968, 189). Guglielmo Marconi, 

considered the “inventor of radio,” was instrumental in assembling the transmitting 

installations of Vatican Radio. With the advantage of a technically advanced radio 



Fortein 

3 

station, the voice of the Pope could be heard globally. Palo (2008) states that by the 

1930s, the Vatican set up radio stations in Argentina, Brazil and Portugal. Radio 

Vatican’s African initiative was broadcast from Rome and often showed a positive and 

constructive approach to society and culture. By 1939, Vatican Radio was transmitting 

programming in 10 languages.  

Since then, missionary radio has grown globally through the Far East Broadcasting 

Company, Trans World Radio, and many other Christian radio stations (Stoneman 2012, 

200). The Protestant missionary broadcaster, Far East Broadcasting Company (FEBC), 

began broadcasting Christian programmes from the Philippines in 1948. Planning for 

the global missions station Trans World Radio began that same year (Palo 2008). The 

missionary craze of the 1950s led to the founding of radio ELWA (Eternal Love 

Winning Africa) in Liberia. In April 1950, three American missionary students from 

Wheaton College joined forces to evangelise Africa through radio. William Watkins, 

Abe Thiessen and Merle Steely founded the West African Broadcasting Association in 

February 1951, which would later evolve into Radio ELWA (Stoneman 2012, 201). In 

1952, Radio ELWA merged with a North American faith-based mission company, the 

Sudan Interior Mission (SIM), which increased the station’s broadcasting capacity. 

Radio ELWA broadcasts throughout Africa and can even be heard as far away as Fiji 

(ELWA 2022). 

In an age of new communication technologies, radio continues to “reign supreme over 

other forms of mass media channels” in Africa and internationally (UN News 2022). 

According to the Radio Religious Bureau (NRB), Christian radio stations have more 

than 20 million listeners weekly (NRB 2021). This makes radio the most diverse 

medium and an essential source of information. Even in the age of television and social 

media, radio remains the universal medium for bringing the light of Christ to every 

corner of the world. 

Battle of the Airwaves: Radio Republic of South Africa vs Radio 

Freedom  

Mainly two complementary, conflicting and overlapping themes govern the 

broadcasting history in South Africa, i.e., religion and media. It is impossible to engage 

the history of any form of broadcasting during the colonial era without referring to the 

roles of religion and politics. Religion was pivotal in supporting the political project and 

subsequent public broadcasting (Scharnick-Udemans 2017, 258). The National Party’s 

version of the Calvinist tradition, endorsed by the Dutch Reformed Church, was the 

driving force behind public broadcasting content. Scharnick-Udemans (2017, 261) 

states that religious reasons were behind the delayed introduction of television in South 

Africa. The introduction of radio broadcasting became a means to an end, and in the 

context of colonialism and apartheid, that end was either defending or refuting the 

powers of oppression. Skelchy (2020, 346) describes the immensely influential power 

of radio to galvanise public opinion, which was the intention of the colonial project and 



Fortein 

4 

apartheid. Through radio, listeners accessed information about their faith and political 

surroundings and subsequently constructed their daily realities through listening. This 

was particularly the case for those listening to Radio Freedom from abroad. Considering 

the intimate interplay between religion (Christianity) and politics behind radio 

broadcasting during colonial times and apartheid, the study will further investigate the 

emergence of radio broadcasting and how it was used to repudiate and achieve human 

rights. During the darkest days of apartheid, radio was one of the main avenues through 

which oppressed people were provided hope that their freedom would be realised and 

their God-given human rights be acknowledged. While the apartheid radio stations were 

broadcasting propaganda blessed by an apartheid theology, the “guerrilla” radio stations 

were broadcasting valuable information, inspiring music and the decisions of the 

various denominations’ general synods and meetings against apartheid. The following 

section will provide a detailed account of the ambiguous use of radio in South Africa. 

Radio development in Africa has developed in three phases since 1924 (KCOMNET 

2019). The first phase was the colonial phase, as radio was appropriated for the colonial 

project. Lekgoathi, Moloi, and Saíde (2020, 1) agree that radio came to Africa as an 

instrument of empire. Radio arrived in Africa during World War II to wage the 

“European imperial propaganda wars” among themselves and their colonised African 

territories (Chikowero 2020, 66). This was particularly the case in Southern Africa. The 

European-controlled African colonies were subsequently drawn into the war under their 

European masters. South of the Sahara, France, Britain, Belgium, Italy, Germany and 

Portugal were the major European colonial forces. Pro-colonial radio stations first 

emerged in Kenya (1927), Southern Rhodesia (now Zimbabwe) (1932), Mozambique 

(1933), Congo (1935), Sierra Leone (1934), Gold Coast (Ghana) (1935), and Nigeria 

(1936) (KCOMNET 2019).  

The Nazi radio station, Radio Zeesen, was the first South African propaganda radio 

station in the 1930s to focus on influencing political opinion (Lekgoathi et al. 2020, 2). 

This station broadcast in Afrikaans to promote Nazi sentiment in Namibia and South 

Africa. In 1936, Britain began radio broadcasts for indigenous peoples in all of its 

African colonies (KCOMNET 2019). In the early 1940s, growing racial distrust during 

World War II contributed to the first radio programmes being broadcast in African 

languages (Lekgoathi et al. 2020, 2). This was done to pacify the families of the soldiers 

participating in the war with regular updates. Colonial powers used this opportunity to 

inspire loyalty to the empire. In South Africa, in 1948, the victorious National Party 

(NP) inherited the South African Broadcasting Corporation (SABC), a powerful 

instrument that would “support and publicise economic, social and political aspects of 

racial separation and white privilege” (Zaffiro 2014, 958). In 1952, during apartheid, 

the SABC launched ethnically divided radio stations that broadcast government-

censored material. Collectively, these radio stations were known as Radio Bantu. 

Lekgoathi et al. (2020, 3) note that these ethnically diverse radio stations were initiated 

to cement the Bantustan policies of ethnic separatism. 



Fortein 

5 

The broadcasting landscape changed after African colonies gained independence from 

their European rulers. African airwaves were ruled by state-controlled radio to drive 

European interests. Since the 1950s, a battle for the airwaves developed when the 

liberation movements also seized upon radio as a mechanism for their liberation 

struggle. The battle escalated as liberation movements went into exile in the early 1960s, 

and radio access became paramount for nationalist movements in Southern Africa 

(Lekgoathi et al. 2020, 2). Amidst all other media tools of the liberation movements, the 

radio remained a key role player in the struggle for independence in Southern Africa. 

Radio leaves no incriminating paper trails. The invisibility of sound enabled the 

liberation movements to address their supporters without being physically present.  

Lekgoathi et al. (2020, 2) coined the rebel broadcasters of Southern Africa as “Guerrilla 

Radios” since they destroyed the propaganda of the colonial state. Guerilla radio stations 

included the following stations located across Southern Africa: 

• Voice of Namibia of the South West African People’s Organisation (SWAPO). 

• Angola Combatente of the People’s Movement for the Liberation of Angola 

(MPLA). 

• A Voz Livre de Angola of the National Liberation Front of Angola (FNLA). 

• A Voz da Frelimo of the Mozambique Liberation Front (FRELIMO). 

• Voice of the Pan-Africanist Congress of Azania (PAC). 

• Voice of the Revolution of the Zimbabwe African People’s Union (ZAPU). 

• Voice of Zimbabwe of the Zimbabwe African National Union (ZANU). 

• Radio Freedom of the African National Congress (ANC) (Lekgoathi et al. 2020, 2). 

Radio Republic of South Africa 

On March 21, 1960, South African police opened fire on an unarmed crowd protesting 

outside Sharpeville police station against the dreaded pass laws.1 On that fateful day, 69 

people were killed and about 200 injured (Sibeko 1976). Similar events were repeated 

shortly at Vanderbijl Park and Langa in Cape Town. The Sharpeville massacre in 1960 

was a significant turning point in South Africa’s liberation struggle as it launched a new 

wave of Black resistance. The shots fired at Sharpeville echoed around the world. The 

international community was outraged when images of the massacre circulated. After 

Sharpeville, the apartheid regime experienced unprecedented pressure. Most pressures 

were felt on the economic front as stocks plummeted and international confidence 

faltered (Lamola 2021, 22). International pressure after the Sharpeville massacre 

“alarmed the regime and businessmen” (Reddy 1965). The liberation movements took 

advantage of this situation when trying to persuade the international community to 

introduce economic sanctions against South Africa. These efforts were instrumental in 

 
1  This Act required Black South Africans over the age of 16 to carry a pass book, known as a “dompas” 

everywhere and at all times. It was a system designed to segregate the population, manage 

urbanisation, and allocate migrant labour. 



Fortein 

6 

the decision to exclude South Africa from the Commonwealth in 1961 and the call for 

sanctions by the United Nations General Assembly in 1962 (Reddy 1965). 

According to Lamola (2021, 62), since 1963, the South African economy has not only 

recovered from the post-Sharpeville crisis, but it was also in a period of significant 

economic expansion. How did the apartheid government regain international confidence 

and avert an inevitable collapse of South Africa’s economy in two years? Sharpeville 

tarnished South Africa’s international image, which needed correction. To this end, the 

apartheid government appointed three men to wage South Africa’s propaganda battle. 

In 1960, the Department of Information (DIP) was launched, headed by Dr Connie 

Mulder, who later recruited Dr Eschel Rhoodie, whom Christian John Makgala 

described as “the Joseph Goebbels of the apartheid government” (Makgala 2016, 169; 

Ndlovu 2006, 155). In 1961, Hendrik Verwoerd appointed John Vorster as minister of 

Justice, who launched several “propaganda campaigns abroad and merciless repression 

at home” (Lamola 2021, 155). The apartheid government’s propaganda campaign 

revolved mainly around two aspects. Firstly, it had to convince the West that South 

Africa was particularly important to the Soviet Union due to its location and, therefore, 

worthy of its support. Secondly, from 1963, the South African state continuously 

reminded the West that 71% of their gold production came from South Africa (Lamola 

2021, 62). Somehow, the apartheid government had to silence its critics and show the 

world that apartheid was misunderstood and misrepresented.  

The apartheid state chose radio as the means to achieve their objectives. According to 

Somerville (2018, 359), radio was the best-suited instrument as it was “immediate, 

overcame the problem of illiteracy and distance in reaching audiences and had the power 

to develop trust associated with the human voice and being told news or given opinion 

by recognised presenters rather than reading the pages of a newspaper.” On May 1, 

1966, Radio Republic of South Africa (Radio RSA), “the voice of South Africa,” was 

formally launched by broadcasting from Johannesburg into Africa, the United States 

and Europe (Ndlovu 2006, 156). Radio RSA proliferated owing to its potential to 

broadcast in 11 languages (English, French, Portuguese, German, Dutch, Afrikaans, and 

Spanish) in attempts to sway international support. Radio RSA was to operate as the 

international voice of the South African Broadcasting Corporation (SABC) and 

National Party (NP) (Somerville 2018, 365). On May 20, 1965, the opposition leader, 

MP Durrant, stated the following regarding the programming of Radio RSA: “... it is of 

no use saying there will be no propaganda service. Talks will be presented on those 

[shortwave radio] services. There will not only be music but talks as well because 

without talks the service as a propaganda service to tell the truth about South Africa is 

worthless” (Ndlovu 2006, 157). In his reply to Durrant, MP Greyling responded as 

follows: 

The content of those [shortwave] broadcasts will be directed positively towards the 

outside world. It will not be positive propaganda because it is of no avail to try and refute 

propaganda with propaganda. The SABC will give a positive picture of South Africa as 



Fortein 

7 

a civilised country. We shall make the outside world acquainted in a positive way with 

the fact that we are not, for example, a police state, that we are not living in the dark 

ages, that there is no slavery here and that one worships God here in South Africa. We 

shall give the world a positive picture of the fact that we in South Africa are a civilised 

and highly developed nation. That will be our image. (Ndlovu 2006, 157) 

In 1966, Radio RSA went from a regional broadcaster to a world broadcaster as more 

transmitters were installed. The voice of South Africa could now be heard across Africa, 

North America, Latin America, the Middle East, Germany, Austria, Switzerland, the 

Netherlands, Belgium, France, the United Kingdom, and Ireland (Ndlovu 2006, 158). It 

was even heard as far away as Japan. In 1965, the then-prime minister, Hendrik 

Verwoerd, explained the reason for launching Radio RSA:  

The primary aim of the external service would be to present to the world a faithful 

picture of the South African way of life, and the traditions, growth and ideals of the 

people of Africa. The Voice of South Africa, as the service is known, would not be used 

as a weapon against any country or people, but would be an instrument for promoting 

goodwill, understanding and cooperation between nation and nation, and a medium to 

disseminate factual and objective knowledge of the Republic of South Africa. ... The 

Voice of South Africa (Radio RSA) will beam truth and goodwill to all parts of the 

globe. ... It will counter that which is so harmful to the welfare of this continent and 

civilisation as a whole. (Ndlovu 2006, 158). 

As previously mentioned, Radio RSA filled the airwaves across Africa. That was both 

a weakness and a strength. The ANC members in exile often tuned into Radio RSA and 

received valuable information. According to Ndlovu (2006, 165), listening to Radio 

RSA was necessary for the ANC to understand what was happening in South Africa. 

Listening to Radio RSA, the ANC learned that spies had infiltrated its camp in Angola 

and that South African Air Force fighter jets were planning an attack on their camp 

(Ndlovu 2006, 174–175). 

Ndlovu (2006, 159) states that Radio RSA was not only to broadcast a positive image 

of South Africa to the international audience, but to counter false propaganda against 

South Africa. It should further promote international trade and strengthen friendships. 

Deliberately designed programming included music, magazines, actuality, sport, 

religion, and discussions in support of Western values (Somerville 2018, 374). 

According to Somerville (2018, 374), Radio RSA achieved the objectives of Verwoerd 

and the apartheid government, as its policies distinctly influenced its narratives.  

The World Council of Churches: The Programme to Combat Racism and 

Radio Freedom 

Radio Freedom broadcast the news six times a week in English, Afrikaans, Sesotho, 

SeTswana, isiZulu and isiXhosa (Moloi 2020, 190). Other programmes included: Africa 

Reconstruct; Writers and the People; Heroes of the Struggle; Speaking my Mind, and 

Pictures of History. Saturday and Sunday programming included music and religion, 



Fortein 

8 

respectively (Ndlovu 2006, 622). This testifies to the fact that Radio Freedom was not 

only interested in disseminating political information but that it also ventured to uplift 

the spirits of the oppressed through inspirational music and religious broadcasting. 

Radio Freedom also used various anti-apartheid reports and statements of the 

ecumenical church in their political news reporting. In one broadcast, the reporter 

examined the report of the Southern African Catholic Bishops’ Conference2 (SACBC 

1984) released in December 1984 (Tinjarir 2020). In this report, the SACBC addresses 

the reckless conduct of the police in townships. According to the report, obtained 

affidavits declare that the police’s conduct resembles that of a foreign army occupying 

a territory of the enemy (SACBC 1984, 6). The report discusses individual events of 

police brutality and violence. The church always participated in Black people’s struggle 

for liberation, as the church aligned itself with the oppressed. The “guerrilla” radio 

stations were an essential link between the church and the oppressed, as they provided 

hope to those in exile and South Africa.  

Another major role player in the liberation struggle in Southern Africa was the World 

Council of Churches (WCC). The WCC provided significant impetus when the 

ecumenical body adopted the Programme to Combat Racism (PCR) at its Consultation 

on Racism in Upsalla in 1968. The Consultation of Racism, sponsored by the WCC, 

was held in London in 1969, where it adopted a “Declaration of Revolution” (WCC 

1969, 29–33). The resolution stated that instead of “onwards Christian soldiers, we are 

saying onward Freedom Fighters “(WCC 1969, 29). The initiative included the launch 

of a special fund to support the liberation movements in Southern Africa, including the 

ANC. The fund proceeds were distributed to the liberation movements without 

prescription for utilising it. In other words, movements like the ANC could employ the 

funds according to their discretion.  

The WCC encouraged member churches to support liberation movements, including 

revolutions (Lamola 2021, 159). This decision of the WCC was not welcomed by 

everyone, including the apartheid government. Apartheid radio and television stations 

accused the WCC of being supporters of terrorism and the armed struggle (Lamola 

2021, 160). The Prime Minister, John Vorster, called on all the South African member 

churches of the WCC to withdraw their membership and banned WCC officials from 

entering South Africa. It may be plausible to argue that the funds from the WCC to the 

ANC were employed to service Radio Freedom from Lusaka. Without support from the 

WCC, the ANC would have found it challenging to render radio broadcasting to its 

supporters. Hence, the backing of the church proved to be instrumental in the South 

African struggle history, and it is worth investigating.  

Radio Freedom and the Black Consciousness Movement 

After the Sharpeville massacre in 1960, the Nationalist government exiled the ANC and 

PAC and made political gatherings illegal. As a result, until the fall of apartheid, these 

 
2  The report is entitled, “Report on Police Conduct during Township Protest.” 



Fortein 

9 

liberation movements had to orchestrate the liberation struggle from outside South 

Africa’s borders. These movements needed to keep in touch with their members inside 

the country. They had to reassure their members that they still existed and were 

operational. To this end, the two movements launched their armed military wings. The 

ANC established uMkhonto we Sizwe (MK, the Spear of the Nation) and the PAC, Poqo 

(later renamed the Azanian Peoples Liberation Army or APLA) (Moloi 2020, 184). 

During this period, the apartheid system governed all spheres of life and was etched into 

a gallery of racist laws, leaving the Black majority of the population poor and 

vulnerable. Steve Biko (1972, 29) discovered that under racism and apartheid, Blacks 

had “become a shell, a shadow of a man, completely defeated, drowning in his own 

misery, a slave, an ox bearing the yoke of oppression with sheepish timidity.” Aside 

from violating the fundamental human rights of Black people, apartheid’s most potent 

weapon was its psychological assault. Biko recognised that apartheid was, at its roots, 

a psychological system. Biko (1972, 22) states that “the most potent weapon in the hands 

of the oppressor is the mind of the oppressed.” 

In the 1960s, South Africa’s population was racially divided. Racially allocated living 

areas and the Bantustans were the most visible signs of this division. This split’s main 

goal was to fragment the oppressed and nullify a united resistance movement. This 

changed with the advent of the Black Consciousness Movement, which unified all 

oppressed groups under the term “Black” by their oppression. Boesak (2005, 10) notes 

that the liberation struggle in South Africa shifted to three levels in the late 1960s. First, 

the vacuum left in the political arena by the ban on liberation movements was filled by 

a new, united, militant youth. Second, the new vision of youth established inclusiveness 

never seen before. Third, this generation understood the importance of transnational 

Black solidarity. This transnational Black solidarity was steeped in the philosophy of 

Black Consciousness and found expression in the notion of Black Power, which 

unleashed waves of resistance to the brutal apartheid regime. Biko (1972, 21) defines 

Black Consciousness as “an attitude of mind and a way of life.” Black Consciousness 

led the Black oppressed to embrace their Blackness and have the courage to be Black 

(Boesak 1984,16).  

The ANC knew that the liberation struggle would have to be fought along numerous 

fronts, one of which would have to encompass a psychological approach. While 

uMkhonto we Sizwe launched sabotage attacks on government structures, other forms 

of struggle were necessary to capture their supporters’ hearts and minds. The ANC’s 

Department of Information and Publicity (DIP) had to neutralise the apartheid regime’s 

propaganda to cease support for the apartheid regime. Pallo Jordan, Frene Ginwala, and 

Thabo Mbeki, among others, played significant roles in DIP (Ndlovu 2006, 162). In 

June 1963, the ANC secretly launched “Radio Freedom” on Lilliesleaf Farm in Rivonia 

(Lekgoathi 2020, 141). However, it had to be dissolved after the leadership of the ANC 

was arrested in 1963. Radio Freedom was relaunched in 1967 as part of the ANC’s 

Department of Information and Publicity (DIP) (Moloi 2020, 190). It broadcast from 



Fortein 

10 

Tanzania’s Radio Tanganyika’s External Services and later from Lusaka. Moloi (2020, 

185) argues that Radio Freedom’s return in the mid-1960s revived the ANC’s politics 

inside the country, while in exile. Radio Freedom was the only option for the 

government-controlled SABC programming at the time, airing political news and 

banned artists (Bosch 2006, 250). The Black Consciousness Movement was vibrant 

when Radio Freedom resumed broadcasting in exile. Moloi further argues that Radio 

Freedom exposed members of the Black Consciousness Movement to the politics of the 

ANC and encouraged them to join uMkhonto we Sizwe. Murphy Morobe, a Black 

Consciousness activist, recalls:  

Now in all of these years (as a high school student), when I was an affiliate or I was a 

committed Black Consciousness activist, it was you know, there was something you 

really wanted to know, that were either not spoken about or you got a hint off. That 

related to the banned organisations. And it was really in 1973–74 that I became slowly 

to be exposed to the ideas of the African National Congress, mainly through Radio 

Freedom when some of us used to have short-wave radios and we would invite each 

other to listen to Radio Freedom. My friend, Supa Moloi, had an uncle who was a 

SACTU stalwart, comrade Elliott Shabangu who slowly Supa got to introduce us to 

him ... you listen to Radio Freedom and then once in a while you will luckily run across 

a copy of Sechaba or u Msebenzi. If you are luckier you will stumble across upon a copy 

of the African Communist. (Moloi 2020, 164) 

Listening to Radio Freedom was illegal and punishable with eight years in prison. 

Bafana Sithole, a recruit for the ANC in the early 1970s, was introduced to Radio 

Freedom by a friend. He recalls the time as follows:  

Remember, this was the period of the Black Consciousness. We then met a certain young 

man from the Makhaya family in Alexandra. This young man was a member of the 

BCM. His older brother knew about Radio Freedom and he had informed him about it. 

So Muzi Makhaya introduced us to Radio Freedom. We were a group of about 12 young 

people from Alexandra. We’d meet at Gama’s house. They had a spare room detached 

from the main house. We’d congregate there and listen to Radio Freedom. After 

listening we’d ask, “Where can we find this ANC?” But no one would provide us with 

answers. (Moloi 2020, 192–193) 

Several teenagers stumbled across Radio Freedom while searching the airwaves for 

other stations. Wonga Bottoman, who left the country in 1980 to join uMkhonto we 

Sizwe, was such a case:  

One quiet night as I twiddled a transistor radio, searching for a disco music station, I 

heard the statement, “The terrorist regime of Ian Douglas Smith,” delivered in thick 

African tones. The broadcast went out of tune and I twiddled the dialling knob; the 

crackling thick voice came back and my body tensed with every turn of the knob I’d had 

to make, to keep the broadcast in focus. After the deliverance, a familiar song from the 

political rallies started. At the end, I heard that the broadcast was Radio Freedom. (Moloi 

2020, 193) 



Fortein 

11 

Radio Freedom has often been the medium for educating and recruiting members of the 

ANC. 

ANC structures were organised into cells of two or three people. The responsibility of 

each cell was to explore ways of reviving the ANC, to conduct political education, to 

identify young men and women who could be recruited for military training. ... Radio 

Freedom was identified as a particularly important medium for educating recruits about 

the ANC and making potential recruits aware of the ANC. (Moloi 2020, 194) 

By 1973, Radio Freedom had so saturated the South African airwaves that some 

members of the Black Consciousness Movement began to question the ANC’s approach 

to the liberation struggle. Some members complained “that the movement believed in 

talking and conscientisation and not in fighting” (Wilson 1991, 32). Some members 

began to abandon their ties with the Black Consciousness Movement and answered the 

ANC’s call for an armed struggle. Several teenagers who started to listen to Radio 

Freedom were encouraged to join the armed struggle. In his book, The Honour to Serve: 

Recollections of an Umkhonto Soldier, Ngculu (2010, 22) recalls the following 

recollection: 

We ... listened to the ANC’s Radio Freedom, broadcast from Lusaka, and the sound of 

the opening tune, “Hamba Kahle Mkhonto” followed by a burst of gunfire, excited us. 

We would imagine ourselves pulling that trigger. 

Similarly, Oupa Maluleke, who later became a broadcaster on Radio Freedom, found 

his inspiration to take up arms by listening to Radio Freedom.  

Listening to Radio Freedom made me more militant, because I was getting frustrated. 

As young people we were militant. We wanted to fight these guys. Take them head on. 

We felt that talking won’t help us. So when we listened to Radio Freedom we felt that 

the time for talking was over. We needed to take up arms. We were all itching to get our 

hands on the guns. (Moloi 2020, 194) 

At this point, Radio Freedom inspired a generation with the clear message that the time 

for talks with the apartheid regime was over. The time to act had come. This led to an 

exodus of young people into exile to receive military training and return to South Africa 

as part of uMkhonto we Sizwe. Radio Freedom regularly broadcast revolutionary music 

to achieve its goal of revolutionising its members at home. In an interview with Tsepo 

Moloi, Oupa Maluleke recalls a particular song:  

There was one song that they used to play a lot: “M’hlasibuyayo Kuyokhala 

umbambayi” (When we return there’ll be a sound of gunfire). That song used to excite 

us a lot. Then we’d discuss amongst ourselves that these guys are serious. They say 

when they return all hell will break loose. (Moloi 2020, 196) 

Radio Freedom was an indispensable participant in the liberation struggle, as it was 

instrumental in politicising, particularly young people. Without it, the ANC was isolated 



Fortein 

12 

from their members. After observing the influence of Radio Freedom on the youth, the 

apartheid government intervened by jamming Radio Freedom’s frequency in South 

Africa.  

Conclusion 

This article indicates that radio has been crucial in spreading the gospel’s good news to 

the most desolate places. It was and remains an indispensable instrument of missionary 

work and evangelisation. The effectiveness of radio was proven again during the Covid-

19 pandemic when social distancing prohibited gatherings. Radio can cross boundaries 

and reach audiences that otherwise would be unreachable. The article illustrates how 

the Christian message was partially responsible for the genesis of radio and the first 

voice transmission. It furthermore indicated how Christian radio expanded globally, 

being able to spread the gospel to all the corners of the earth. 

Furthermore, this article discussed the intimate relationship between Christianity and 

politics and how radio was a form of struggle during colonialism and apartheid, and 

how it was used to both deny and fight for people’s human rights and freedom. The 

paper argues that the WCC’s PCR was instrumental in funding various ANC projects 

like Radio Freedom and, in doing so, provided hope when hope was absent. Radio 

Freedom countered the apartheid-controlled Radio Republic of South Africa with 

alternative and necessarily political, musical and Christian programming. In the end, the 

battle of the airwaves was a “war of words” for the control of the human spirit (Ndlovu 

2021, 162).  

References 

Arnaldo, C. A. 1968. “UNDA: Catholic Broadcasting in Asia.” Philippine Studies 16 (1): 189–

197.  

 

Biko, S. 1972. “Black Consciousness and the Quest for a True Humanity.” In Essays On Black 

Theology, edited by M. Motlhabi. Johannesburg: University Christian Movement, 17–27. 

 

Boesak, A. A. 1984. Black and Reformed. Apartheid, Liberation and the Calvinist Tradition. 

New York: Orbis Books. 

 

Boesak, A. A. 2005. The Tenderness of Conscience African Renaissance and the Spirituality of 

Politics. Stellenbosch University: Sun Press. https://doi.org/10.18820/9781919980812. 

 

Bosch, T. E. 2006. “Radio as an Instrument of Protest: The History of Bush Radio.” Journal of 

Radio Studies 13 (2): 249–265. https://doi.org/10.1080/10955040701313420. 

 

Chikowero, M. 2020. “Broadcasting Chimurenga: Engineering a Postcolonial Zimbabwe.” In 

Guerrilla Radios in Southern Africa Broadcasters, Technology, Propaganda Wars, and the 

Armed Struggle, edited by S. P. Lekgoathi, T. Moloi, and A. R. S. Saíde. London: 

Rowman and Littlefield, 65–84. 



Fortein 

13 

 

Clay, E. 2004. “Subtle Impact: Technology Trends and the Black Church.” Journal of the 

Interdenominational Theological Center 31: 153–178. 

 

Eternal Love Winning Africa (ELWA). 2022. “ELWA Radio.” Accessed July 2, 2022. 

https://www.elwaministries.org/radio/. 

 

Kenya Community Media Network (KCOMNET), 2019. “A Brief History of Radio 

Broadcasting in Africa.” Accessed July 5, 2022. https://kcomnet.org/download/a-brief-

history-of-radio-broadcasting-in-africa/.  

 

Lamola, M. J. 2021. Sowing In Tears. A Documentary History of the Church Struggle against 

Apartheid 1960–1990. Grant Park: African Perspectives Publishing. 

 

Larsen, A. 2019. Understanding-Freedom.pdf (covchurch.org). 

 

Lausanne Movement, 1989. “Lausanne Occasional Paper: Radio in Mission.” Accessed July 1, 

2022. https://lausanne.org/content/lop/lop-26.  

 

Lekgoathi, S. P. 2020. “The African National Congress’s Radio Freedom and its Audiences in 

Apartheid South Africa, 1963–1991.” Journal of African Media Studies 2 (2): 139–153. 

https://doi.org/10.1386/jams.2.2.139_1.  

 

Lekgoathi, S. P., T. Moloi, and A. R. S. Saíde. 2020. “Radios of the Liberation Struggle in 

Southern Africa.” In Guerrilla Radios in Southern Africa Broadcasters, Technology, 

Propaganda Wars, and the Armed Struggle, edited by S. P. Lekgoathi, T. Moloi, and A. R. 

S. Saíde. London: Rowman and Littlefield, 1–18. 

 

Macharg, K. D. 1994. “Missionary Radio Tunes to Changing Times.” Christianity Today. 

November 14 1994. Accessed July 2, 2022. 

https://www.christianitytoday.com/ct/1994/november14/4td090.html.  

 

Makgala, C. J. 2016. “Review of Selling Apartheid: South Africa’s Global Propaganda War.” 

African Historical Review 48 (1): 169–173. 

https://doi.org/10.1080/17532523.2016.1227588.  

 

Moloi, T. 2020. “Radio Freedom, Black Consciousness, and the Struggle for Liberation.” In 

Guerrilla Radios in Southern Africa Broadcasters, Technology, Propaganda Wars, and the 

Armed Struggle, edited by S. P. Lekgoathi, T. Moloi, and A. R. S. Saíde. London: 

Rowman and Littlefield, 184–201. https://doi.org/10.1080/02582473.2021.1988690. 

 

National Religious Broadcasters (NRB), 2021. “Why People Listen to Christian Radio.” 

Accessed July 4, 2022. https://nrb.org/articles/why-people-listen-to-christian-radio/.  

 

Ndlovu, S. M. 2006. “The ANC’s Diplomacy and International Relations, in South African 

Democracy Education Trust, 2006.” The Road to Democracy in South Africa, Volume 2, 

1970–1980. Pretoria: Unisa Press. 

 

https://www.elwaministries.org/radio/
https://kcomnet.org/download/a-brief-history-of-radio-broadcasting-in-africa/
https://kcomnet.org/download/a-brief-history-of-radio-broadcasting-in-africa/
https://covchurch.org/wp-content/uploads/2010/12/Understanding-Freedom.pdf
https://lausanne.org/content/lop/lop-26
https://doi.org/10.1386/jams.2.2.139_1
https://www.christianitytoday.com/ct/1994/november14/4td090.html
https://doi.org/10.1080/17532523.2016.1227588
https://nrb.org/articles/why-people-listen-to-christian-radio/


Fortein 

14 

Ngculu, J. 2010. The Honour to Serve: Recollections of an Umkhonto Soldier. Claremont: New 

Africa Books. 

 

Palo, M. 2008. “Ethiopia’s “Radio Voice of the Gospel” (1963–1977) in Context: Some 

Historical Observations on International Short Wave Radio Broadcasting to and from Sub-

Saharan Africa.” Africana Studia 11. 

http://aleph.letras.up.pt/index.php/1_Africana_2/article/view/7258.  

 

Reddy, E. S. 1965. “Notes on the Origins of the Movement for Sanctions against South 

Africa.” South African History Online. Accessed July 19, 2022. 

https://www.sahistory.org.za/archive/notes-origins-movement-sanctions-against-south-

africa-es-reddy.  

 

Scharnick-Udemans, L. S. 2017. “A Historical and Critical Overview of Religion and Public 

Broadcasting in South Africa.” Journal for the Study of Religion 30 (2): 257–280. 

http://dx.doi.org/10.17159/2413-3027/2017/v30n2a11.  

 

Skelchy, R. P. 2020. “The Afterlife of Colonial Radio in Christian Missionary Broadcasting of 

the Philippines.” South East Asia Research 28 (3): 344-362. 

https://doi.org/10.1080/0967828X.2020.1803761.  

 

Sibeko, D. M. 1976. The Sharpeville Massacre: Its Historic Significance in the Struggle 

Against Apartheid.” [pdf] United Nations: New York. Accessed July 19, 2022. 

http://psimg.jstor.org/fsi/img/pdf/t0/10.5555/al.sff.document.nuun1976_09_final.pdf.  

 

Somerville, K. 2018. “Broadcasting Ambivalence: South Africa’s Radio RSA on African 

Independence and Udi in Rhodesia.” Historical Journal of Film, Radio and Television 38 

(2): 358–377. https://doi.org/10.1080/01439685.2017.1300408.  

 

Stoneman, T. 2012. “Radio Missions: Station ELWA in West Africa.” International Bulletin of 

Mission Research 36 (4): 200–204. https://doi.org/10.1177/239693931203600407. 

 

The Daytona Beach Journal. 2019. “Religion Bulletin: Pittsburgh Radio Station Airs First 

Religious Program”. Accessed July 1, 2022. https://www.news-

journalonline.com/story/lifestyle/faith/2019/12/28/religion-bulletin-pittsburgh-radio-

station-airs-first-religious-program/1999081007/.  

 

The South African Catholic Bishop’s Conference. 1984. Report on Police Conduct During 

Township Protest”. Accessed July 20, 2022. 

https://disa.ukzn.ac.za/rep19841100026009344.  

 

Tinjarir. 2020. “Radio Freedom: Voice Of The African National Congress And The People’s 

Army Umkhonto We Sizwe.” [online video] Accessed July 20, 2022. 

.https://www.youtube.com/watch?v=9BInYWdYNvc.  

 

United Nations (UN) News. 2022. “Radio: The Universal Medium That Leaves No One 

Behind.” Accessed July 4, 2022. https://news.un.org/en/story/2022/02/1111882.  

 

http://aleph.letras.up.pt/index.php/1_Africana_2/article/view/7258
https://www.sahistory.org.za/archive/notes-origins-movement-sanctions-against-south-africa-es-reddy
https://www.sahistory.org.za/archive/notes-origins-movement-sanctions-against-south-africa-es-reddy
http://dx.doi.org/10.17159/2413-3027/2017/v30n2a11
https://doi.org/10.1080/0967828X.2020.1803761
http://psimg.jstor.org/fsi/img/pdf/t0/10.5555/al.sff.document.nuun1976_09_final.pdf
https://doi.org/10.1080/01439685.2017.1300408
https://doi.org/10.1177/239693931203600407
https://www.news-journalonline.com/story/lifestyle/faith/2019/12/28/religion-bulletin-pittsburgh-radio-station-airs-first-religious-program/1999081007/
https://www.news-journalonline.com/story/lifestyle/faith/2019/12/28/religion-bulletin-pittsburgh-radio-station-airs-first-religious-program/1999081007/
https://www.news-journalonline.com/story/lifestyle/faith/2019/12/28/religion-bulletin-pittsburgh-radio-station-airs-first-religious-program/1999081007/
https://disa.ukzn.ac.za/rep19841100026009344
https://www.youtube.com/watch?v=9BInYWdYNvc
https://news.un.org/en/story/2022/02/1111882


Fortein 

15 

Van der Haak, K., and L. van Snippenburg. 2021. “The Netherlands.” In Western Broadcasting 

at the Dawn of the 21st Century: (Mouton textbook), edited by L. d’Haenens and F. Saeys. 

Boston: De Gruyter Mouton, 209–234. https://doi.org/10.1515/9783110867596-011. 

 

Wilson, B. 1991. “Bantu Stephen Biko: A Life.” In Bounds of Possibility: The Legacy of Steve 

Biko and Black Consciousness, edited by B. Pityana, M. Mpumlwana, L. Wilson, and M. 

Ramphele. Cape Town: David Philip. 

 

World Council of Churches. 1969. “World Council of Churches Report on the World Council 

of Churches Sponsored Consultation on Racism.” Accessed July 4, 2022. 

https://www.jstor.org/stable/al.sff.document.ydlwcc0194.  

 

Zaffiro, J. 2014. “In Service of Two Masters: A Political History of Radio in Pre-independence 

Botswana.” Critical Arts 28, 6, 958–976. https://doi.org/10.1080/02560046.2014.990658.  

https://doi.org/10.1515/9783110867596-011
https://www.jstor.org/stable/al.sff.document.ydlwcc0194
https://doi.org/10.1080/02560046.2014.990658

