Right before Writing

Authors

Abstract

The Department of Arts and Culture has formulated the objective of "stimulation and development of South African culture and identity through the development of writing, literary expression and literature" (The Cultural Strategy Group Report, DACST 1998: 28). This is linked to a programme which seeks to "[contribute) to the ability of South Africans to be innovative and competitive" and "promote innovation and new literary forms and genres" (DACST 1998: 31 ). Creative writing programmes are flourishing at major South African universities and creative writing remains a heavily weighted part of the matriculation examination. How we teach creative writing is thus a matter of national concern.
    Evidence suggests that the process of writing requires more preparation and time than is sometimes budgeted for when it is taught. Furthermore, this time before writing needs to be carefully managed and planned for, if teachers are to teach creative writing and not simply ask it of their learners. As Donald Murray (1982: 141 ), author and teacher of writing, says, we need to study the activity "at the workbench in the skull". This article forms part of the preparation for a qualitative investigation of the writing processes of successful publishing authors in South Africa and seeks to nuance this field of knowledge and to challenge reductive, undynamic ways of thinking about it.

 

Opsomming
Een van die oogmerke van die Departement van Kuns en Kultuur is om die Suid­Afrikaanse kultuur en identiteit te stimuleer en te bevorder deur die ontwikkeling van die skryfkuns, literere ekspressie en letterkunde (The Cultural Strategy Group Report, DACST 1998: 28). Dit sluit aan by 'n program wat daarop gemik is om by te dra tot Suid-Afrikaners se vermoe om innoverend en mededingend te wees, en wat innovering en nuwe vorme van letterkunde en letterkundegenres bevorder (DACST 1998: 31 ). Die belangrikste Suid-Afrikaanse universiteite het florerende skryfskole, en kreatiewe skryfwerk dra steeds baie gewig in die matriekeksamen. Die wyse waarop skeppende skryfkuns onderrig word, is dus 'n saak van nasionale belang.
    Daar is blyke dat die skryfproses meer voorbereiding en tyd verg as waarvoor daar tydens onderrig voorsiening gemaak word. Boonop moet die tyd voor die skryf­aktiwiteit met omsigtigheid beplan en bestuur word sodat onderwysers kreatiewe skryfwerk kan onderrig, en dit nie bloot van hul leerders vra nie. Donald Murray (1982: 141), 'n skrywer en dosent in die skryfkuns, se ons moet die skryfaktiwiteit by die "werksbank in die skedel" bestudeer. Hierdie artikel is deel van die voorbereiding vir 'n kwalitatiewe ondersoek na die skryfprosesse wat suksesvolle, gepubliseerde skrywers in Suid-Afrika volg. Die ondersoek is daarop gemik om hierdie kennisveld te nuanseer en om reduktiewe, niedinamiese denke daaroor te bevraagteken. 

 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2010-06-01

How to Cite

MacRobert, Marguerite. 2010. “Right before Writing”. Journal of Literary Studies 26 (2):11 pages. https://unisapressjournals.co.za/index.php/jls/article/view/14954.